Friday, October 21, 2011

Intipati Bajet 2012

hurm...bajet dah selesai..sapa keje gomen mmg la best..mcm2 dapat kan...yg tak keje gomen pon ada la tempias skit...so apa lagi jum grab it keh keh...jum kita tgk apa yg best tuk bajet 2012...samada tuk gomen or non gomen... [ tak amik semua pon..kang berjela lak entry ni..amik yg best2 je haha and ekceli dah basi pon berita ni sebenarnya haha]

Yuran sekolah
- Kerajaan memansuhkan yuran pendidikan rendah dan menengah di semua sekolah kerajaan.
- Ini termasuk pemansuhan bayaran bagi kegiatan ko-kurikulum, insurans takaful dan sebagainya. Semua ini bermula penggal sekolah tahun depan.
** alhamdulillah...at least somethg walau anak ai sorang je...:) yang anak ramai tu bertuah la..mmg bagus ganjaran neh huhu

Pencen
- 600,000 pesara kerajaan akan menikmati kenaikan pencen tahunan sebanyak 2 peratus.
** hah ni lagi best...dah pencen pon dpt somethg..rezeki mak neh huhu...

Kakitangan awam
- Kerajaan akan wujud lebih banyak mata gaji. Ini bermakna, penjawat awam akan mendapat gaji maksimun lebih tinggi, sehingga kepada 37.7 peratus.
- Kakitangan awam akan mendapat kenaikan gaji antara RM80 hingga RM320
- Umur wajib bersara dinaikkan daripada 58 kepada 60 tahun.
** owh best nya korang yg keje gomennnnnn...masyukkkkkk

Subsidi
- Beras – Bagi setiap kilogram beras super tempatan, harga asal RM2.40, rakyat hanya bayar RM1.80. Subsidi kerajaan 60 sen.
- Gula – bagi setiap kilogram gula, harga asal RM2.50, rakyat hanya bayar RM2.30. Subsidi kerajaan berjumlah 20 sen.
- Minyak masak – harga RM4.75, rakyat hanya bayar RM2.50
- Tepung – harga asal RM1.90, rakyat bayar RM1.35
** err err..tapi jangan tgh tahun naik lak...mmg arr berdesup harga makanan di naikkan nanti

Skim Amanah Rakyat 1Malaysia
- Skim ini dibuka kepada isi rumah berpendapatan bulanan RM3,000 dan ke bawah yang akan memanfaatkan 100 ribu isu rumah. Pelabur boleh mohon pinjaman RM5,000 dengan tempoh bayaran balik lima tahun.
** ni bagus jugak...tp kena tgk gak la sebulan pembayaran balik brapa hengget..interest nya brapa hengget lak kan kan

Simpanan persaraan – KWSP
-Caruman majikan dinaikkan daripada 12 peratus kepada 13 peratus bagi pencarum yang menerima gaji bulanan RM5,000 dan ke bawah. Langkah ini akan memanfaatkan seramai 5.3 juta pencarum KWSP.
** ok ni sgt bagus..at least bertambah la simpanan kwsp kan kan..:)

Meringankan Kos Sara Hidup
- Bantuan RM500 kepada isi rumah berpendapatan bulanan RM3,000 ringgit dan ke bawah. Pemberian ini melibatkan peruntukan sebanyak 1.8 bilion ringgit.
- Untuk menerima bantuan ini, ketua isi rumah yang layak hendaklah berdaftar dengan Lembaga Hasil Dalam Negeri sebagai agensi pelaksana. Bantuan ini akan disalurkan melalui bank dan Pejabat Pos;
- Bantuan persekolahan RM100 ringgit diberi kepada semua pelajar sekolah rendah dan menengah dari Tahun Satu hingga Tingkatan Lima di seluruh negara.
-Pemberian baucar buku bernilai RM200 ringgit kepada semua pelajar warganegara Malaysia di institusi pengajian tinggi awam dan swasta tempatan, matrikulasi serta pelajar tingkatan enam di seluruh negara.
** errr...yer saya rasa saya layak tuk bantuan RM500...kena dptkan EA form dr previous company la and bertanya2 cemana nak dpt kan the bantuan..:)

so atas ni sebahagian jer ...banyak lagi yg di perbincangkan dalam bajet 2012...sure ramai pon dah tau kan...

ok..sambung keje lak..jumssssss :)

No comments: